Acest site foloseste cookie-uri. Daca navigati pe acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.

contact@humanitysteam.ro
Scris de 
21
Sep

Curs de baza pentru un stil de alimentatie sanatos

SECRETELE OAMENILOR NATURAL-SUPLI

1661-hungry-dog-pic

1. Când ti-e foame, mănânca !
Renunta la orice dieta ! Cu cat te infometezi mai mult, cu atat iti creste obsesia pentru mancare, si te simti mai “mizerabil” ca la inceput.

Daca corpul nu primeste mancare atunci cand ii este foame, va crede ca se afla intr-o situatie de foamete astfel ca va incepe automat sa stocheze energie (calorii sub forma de grasime) pentru “zile negre”. (Exemplu: cocoasa camilei e formata din grasime depozitata pentru ca are de parcurs distante lungi)

2. Mînâncă ce vrei, nu ce crezi că ar trebui.
Nu rezista in a manca ce iti place si cand iti place. Imediat cum iti interzici o mancare, ea devine instantaneu si mai atractiva. Lasa-ti intuitia naturala sa aleaga singura ce si cand sa mananci, pentru ca in timp, va alege cea mai echilibrata dieta din lume. 90% din mancare va fi usoara si nutritiva, iar 10% va fi mancare “de joaca”. (Experimentul cu copiii care au fost lasati pentru 3 luni sa manance singuri orice vor, si numeroase alte studii).

3. Mănâncă in momentul prezent !
Mananca conştient şi bucură-te de fiecare înghiţitură! Oamenii isi petrec majoritatea timpului gandindu-se la mancare cu exceptia momentelor in care chiar mananca. Poti manca ce vrei si oricand vrei, atata timp cat te bucuri de fiecare inghititura. Mesteca de 4 ori mai lent decat pana acum, si acorda deplina atentie gustului, senzatiei si texturii mancarii. Chiar daca la inceput ti se va parea ciudat, dupa un timp vei simti gustul extraordinar al mancarii, pentru ca pentru prima data in viata, dupa decenii, vei fi implicat constient in proces. (Experimentul cu oamenii care au mancat cu 25% mai putin decat de obicei pentru ca au fost legati la ochi si astfel s-au putut concentra mai mult asupra gustului si texturii). Elimina intereferenţele (calculator, tv, radio, etc). Treptat, vei avea parte din ce în ce mai mult de momentele tihnite din zi în care te bucuri de mâncare. 

Reguli practice:

   a)  mesteca de cel putin 20 de ori la o inghititura, pentru o digestie optima. 

   b) incetineste ritmul mancarii. Pune furculita si cutitul jos intre fiecare imbucatura, pentru a    ii acorda corpului timp sa observe ce face. Nu ridica tacamul decat atunci cand ai terminat      complet de mestecat si de inghitit.

4. Când simţi că eşti plin, opreşte-te din mâncat.
O parte din motivul pentru care oamenii devin supraponderali este ca ignora semnalele subtile sau mai putin subtile ale corpului. In goana dupa serotonina (hormon al placerii eliberat in timpul mancatului), supraponderalii se indoapa in exces, nefiind atenti la semnalele stomacului care spun ca e plin. Daca vrei sa fii sanatos si suplu trebuie sa lucrezi cu trupul tau nu impotriva lui. Constructia naturala a corpului presupune sa mancam cand ne e foame si sa ne oprim cand suntem satui. Multi oameni percep senzatia de saturatie undeva in zona plexului solar (intre stomac si plamani) moment dupa care fiecare inghititura care urmeaza, devine mai putin placuta. Cu cat acorzi mai multa atentie acestei senzatii, cu atat devine mai evidenta si mai puternica. Dupa acest prag, sunt emanate stari de discomfort si este important sa ne oprim din mancat imediat cum le observam. Dupa un timp va deveni dificil sa mancam excesiv. Unii oameni pot sustine ca nu observa senzatia de saturatie, insa motivul e pentru ca au ignorat-o atata timp. 

Am fost obisnuiti sa ne oprim de mancat nu cand suntem satui ci cand terminam tot din farfurie. Acest obicei este o conditionare provenita din copilarie, atunci cand parintii ne spuneau cu toata bunavointa lor, sa mancam tot din farfurie pentru ca altfel, suntem “copii rai”. Prin continua repetitie, aceasta conditionare s-a instalat in subconstientul nostru, asociindu-se astfel sentimente de vina pentru lasatul mancarii in farfurie. Din fericire, ne putem reconditiona incepand chiar din acest moment, astfel ca de azi inainte, vom lasa  de fiecare data, fara exceptie, un rest de mancare in farfurie. Aceasta simpla actiune, trimite un mesaj mintii tale cum ca nu te mai afli sub influenta conditionarii parintilor.    

Scala foamei. (cand sa incepem si cand sa ne oprim din mancat)
1. lihnit de foame

2. foarte foame

3. destul de foame

4. putin foame 

5. neutru (nici infometat nici satul) 

6. destul de satul 

7. satul 

8. plin 

9. umflat

10. iti vine sa vomiti

Smecheria e sa ne amintim sa mancam atunci cand ne e foame. Indicat e sa mancam cand atingem starile 3 sau 4 din scala. Daca astepam sa atingem starile  1 sau 2, vom declansa starea de alerta in caz de foamete, astfel ca trupul nostru va intelege ca e momentul sa manance mai mult decat trebuie, si sa stocheze energie (grasime).

A doua regula e sa ne oprim din mancat atunci cand suntem satui. Momentul perfect pentru a ne opri din mancat este cand atingem starea 6, si in nici un caz mai mult decat starea 7.

5. Invata sa ai grija de tine emotional, inainte de a manca.
Mancatul emotional este cauza numarul 1 a obezitatii in lume. Cateodata oamenii mananca pentru ca se simt plictisiti, singuri, nefericiti sau obositi, sau o multime de alte motive, neavand niciunul vreo legatura cu foamea fizica. Daca mananci pe seama emotiilor, pentru ca nu iti era de fapt foame initial, nu vei primi niciodata semnalul de a te opri din mancat. Corpul tau nu va deveni niciodata satisfacut pentru ca de fapt el nu a vrut sa manance. Vestea buna e ca nu trebuie sa fii o victima. Poti invata sa recunosti aceste semnale emotionale. Incepe sa inveti mai multe despre cum sa-ti rezolvi nevoile emotionale. O emotie e ca si cum cineva ar bate la usa sa lase un mesaj. Daca mesajul e urgent, va bate tare, daca e foarte urgent, va bate foarte tare. Daca nu raspunzi la usa va bate din ce in ce mai tare pana cand deschizi. Emotiile nu sunt neaparat declansatoare de actiune si de aceea trebuie sa lucram cu ele.

Intreaba-te: “Ce pot invata de la o emotie si ce actiune pot intreprinde pentru a imbunatati lucrurile?” In viitor, cand esti pe cale sa mananci un hamburgher, opreste-te si intreaba-te: “Imi este cu adevarat foame, sau trebuie sa schimb felul in care ma simt?”  Doar devenind constient de acest fapt, te poate ajuta sa-l schimbi. Cineva si-a lipit un semn mare de intrebare pe frigider si de fiecare data se intreba daca ii e foame sau daca trebuie sa schimbe starea emotionala. Aceasta l-a ajutat sa-si schimbe intreaga viata. 

Chiar daca la inceput ti se va parea dificil sa te tii de aceste reguli, e ok. Revino la ele din nou si din nou. 

Aminteste-ti: un avion are intotdeauna mici probleme pe traseu, turbulente, sau vanturi care ii pot schimba directia, insa pilotul stie intotdeuna spre ce destinatie se indreapta.

 

tradus si adaptat dupa:

curs audio de alimentatie sanatoasa de Paul McKenna

(prelucrat de Adrian Pascu)

 

{jcomments on}

(0 voturi)
Ultima modificare Joi, 10 Martie 2016 20:23
Catalina  

Voluntar & Membru fondator.

Website www.humanitysteam.ro

Lasă un comentariu

Asiguraţi-vă că introduceţi informaţiile necesare unde este indicat (*). Codul HTML nu este permis.

Articole pe categorii

Articole noi